A Doua Iubire
Scrisoare domnului Hölderlin
Ati scris undeva intr-un vers: “La ce bun poetul,
in vreme de seceta?” Si tocmai asta imi da
indrazneala
sa ma adresez unui mare poet si sa spun ca
adevaratul curaj,
adevaratul curaj al poeziei nu este probabil sa cinte
ploile
cind toata lumea le vede, adevaratul ei curaj e sa
vada
cerul pirjolit si sa spere. Si inainte de a fi ploaie
adevarata
care uda campiile, ploaia sa fie astfel speranta si
cintec. Poetul
anunta cetatii, pamintului ca ploaia exista,
anunta oamenilor ca au datoria sa spere. Un poet
in fata unui cer ars, in fata unui cimp pirjolit
si care nu e in stare sa cinte si sa creada in ploi,
sa ne aduca aminte ca ploaia exista, ca ea va inflori
pamintul bolnav,
asadar un poet care nu e un profet al sperantei,
un poet cu buzele arse care nu simte nevoia sa cinte
ploile lumii
n-a inteles ca poezia e in primul rind o forma a
sperantei.
La ce bun poetul in vreme de seceta?
Sa cante ploile tocmai atunci,
cand avem cea mai mare nevoie de ele, cand ne
lipsesc si ne dor,
cand soarele arde si miinile miros a indoiala,
cand arbori de nisip se risipesc la cea mai mica
adiere,
cand amintirile au gust de eroare si speranta ca un
cuvint dificil
si cel care cinta ploile risca sa fie dispretuit si lovit
chiar cu pietre, urmarit si de zei si de oameni
pentru nebunia si curajul sau care cinta
ploile, care cinta torentele cind oamenii ridicind
bratele
ramin rastigniti in aer ca pe dealul Golgotei. Cine sa
anunte ploile
daca nu poezia? Cine sa aiba curajul sa vada pe cerul
gol nori de ploaie,
cine sa-si ia riscul de a profeti ploile daca nu poezia,
cea care a stat cu grecii sub zidurile Troiei
si cea care a coborit cu Dante in Infern?
Filed under: Scrisori imaginare, poezii
genial
frumos…