Apararea lui Galilei - recenzie
Apararea lui Galilei este un eseu care te poate face sa te indragostesti de Paler. Una dintre cartile a carei profunzime te face sa te gandesti ore intregi la fiecare paragraf. In mod neasteptat pentru un scriitor, meritul lui Octavian Paler nu este acela ca stie sa spuna lucrurile astfel incat sa le faca mai frumoase decat sunt, ci acela ca reuseste sa isi explice, sa puna in cuvinte, lucruri pe care toti le gandim, toti le simtim. Nu toti il vor inghiti pe Paler, dar cei carora le plac jocurile de cuvinte, cei care mediteaza frecvent asupra lucrurilor marunte din viata, cei care pretuiesc cu adevarat fiecare secunda pe care o petrec traind, vor fi impresionati de adancimea gandirii sale.
Apararea lui Galilei este o carte aparuta in 1978 (atunci cand Paler avea 50 de ani) si reeditata (cu mici adaugiri/modificari), 20 de ani mai tarziu. Sunt peste 200 de pagini de dialog, un dialog imaginar intre autor si Galileo Galilei. De ce Galileo Galilei? Pentru ca el a fost o persoana respectata, un geniu, care ajunsese la un moment dat sa poata demonstra faptul ca pamantul se invarteste, iar Inchizitiei nu i-a placut acest lucru. Drept urmare, pentru a evita sa fie ars pe rug, Galilei a fost nevoit (sau nu!, in opinia unora) sa abjure, sa “recunoasca” fortat ca a gresit si ca Inchizitia a avut, ca intotdeauna, dreptate. (Dupa momentul abjurarii, Galilei rosteste celebrele cuvinte “eppur si muove”- si totusi, se misca). Dupa ce abjura, Galilei este trimis intr-un mini-exil, intr-un loc in care poate sa se plimbe liber intr-un anumit perimetru dar nu are voie sa aiba vizitatori iar acesta este locul in care el isi traieste ultima perioada a vietii.
Acesta este si locul in care autorul “reuseste sa ajunga“ pentru a putea purta cu Galileo Galilei un dialog ce se intinde pe tot parcursul cartii, un dialog in care cei doi discuta, in parte, fiecare acuzatie ce i se aduce lui Galilei. Pe scurt, acesta traieste, asa cum spune chiar el, intre doua inchizitii. Una care l-a condamnat si aproape l-a omorat (dar care l-a facut sa aprecieze viata la adevarata ei valoare) si una formata din oamenii care il condamna pentru faptul ca nu a ales sa moara ca un martir, aparand o idee de care era convins.
Apararea lui Galilei este de departe cea mai buna carte citita de mine anul acesta si una dintre cartile care ma fac sa imi para rau pentru ca nu pot exprima mai bine modul in care cartea ma face sa ma simt. Si pentru acest lucru il invidiez pe Octavian Paler.
“- Galilei, orice inchizitie urmareste sa creeze doua realitati. Una la vedere. Alta ascunsa. Controland realitateaaflata la vedere, Inchizitia o controleaza si pe cea ascunsa. In felul acesta, oamenii se obisnuiesc ca nu conteaza ce crezi. Conteaza ce spui. Si fiecare spune ceea ce I se cere sa spuna, ceea ce simte ca trebuie sa spuna, daca tine sa-si apere pielea. La inceput o face din sila, apoi din obisnuinta. Si, dupa aceea, multi o fac din interes. Rezultatul? Il cunosti. L-ai vazut. Incet, incet, fiecare intelege ca toti cei din ju mint, se prefac, au grija sa nu riste. Si se intreaba: de ce eu as proceda altfel? Ideea insasi de a fi sincer intr-o lume in care doar ipocrizia e rasplatita ajunge sa para o nebunie, o prostie.
- Nu e normal ca oamenii sa se apere? Nu tot ne nastem cu vocatia de martiri.
- Asa e. Accepta, totusi ca atotputernicia Inchizitiei nu se bazeaza doar pe frica. Se bazeaza pe zelul celor infricosati de a se aratanepericulosi… Inchizitia nu tinea sa-ti schimbe ideile. Ii era de ajuns sa dovedeasca tuturor ca nici tu nu indraznesti sa spui ce crezi. In clipa aceea multi oameni si-au spus, probabil, ca nu mai puteau spera nimic: “Daca Galilei n-a cutezat, avand probe clare ca pamantul se invarteste, cum o s-o facem noi?”
***
“- Vina mea, prin urmare, e ca nu m-am sacrificat ca sa intretin o minciuna. Chiar nu intereseaza pe nimeni ca aveam saptezeci de ani cand am abjurat?
- Ce importanta are varsta in cele intamplate?
- Uriasa. La saptezeci de ani e foarte greu sa mai fii trufas. Nu-ti mai arde sa sfidezi nimic, dupa ce intelegi ca unica sfidare pe care ai dori-o nu ti-o mai poti ingadui. Cand vei ajunge la varsta mea, vei pricepe ca e mult mai usor sa fii erou la douazeci de ani. Atunci, moartea poate fi privita cu impertinenta. La saptezeci de ani, asa ceva nu mai e posibil. Devii mai modest si in privinta adevarului. Marile adevaruri, ca acela ca pamantul se invarteste, trece pe planul al doilea. Te preocupa micile adevaruri. Ca te dor oasele, ca-ti tremura usor mana, ca, uneori, ti se incetoseaza privirea. Devii recunoscator pentru fiecare zi care iti mai e permisa. Numai la batranete afli ca o mare iubire e mai aproape de suferinta decat de fericire.”
o recenzie de Andrei Rosca, publicata pe bookblog.ro
Filed under: recenzii de carte
Pe cand recenzii la “Viata pe un peron” si “Convorbirile” cu D. Cristea-Enache?..
Foarte curand
Stiu ca sunt singurele care se mai gasesc de vanzare. Curand
io am citit viata pe un peron si mi s a parut super tare si as vrea sa mai citesc o carte de octavian paler.ce mi recomandati?
Angelik :
Umbra cuvintelor
Drumuri prin memorie I (Egipt, Grecia)
Drumuri prin memorie II (Italia)
Scrisori imaginare
Apărarea lui Galilei
Aventuri solitare
Deşertul pentru totdeauna
Un om norocos
Mitologii subiective
Caminante, (2004)
Autoportret într-o oglindă spartă, (2004)
Caminante. Jurnal şi contrajurnal mexican, (2005), ediţia a doua, adăugită
Viaţa ca o coridă
Un muzeu în labirint
Eul detestabil
Vremea intrebărilor
Rugaţi-vă să nu vă crească aripi
Don Quijote în est
Polemici cordiale
Calomnii mitologice, editura Historia (2007)
Convorbiri cu Octavian Paler scrisa de Daniel Cristea-Enache
…si nu neaparat in aceasta ordine
mi-e dor de paler…
Domule Rosca, cu tot respectul pe care vi-l port pentru initiativa acestui site, as dori sa adaug ca din recenzia Dvs lipseste un amanunt esential. Dl Paler s-a folosit aici de masca lui Galilei. Cartea reprezinta de fapt justificarea Dlui Paler pentru incapacitatea domniei sale de a se impotrivi vehement comunismului. Asa cum Galilei a ales sa-i dea dreptate Inchizitiei in locul rugului, tot asa si Dl Paler a preferat o abordare neutra in raport cu comunismul in locul unei lupte fatise, care i-ar fi adus umilinte si suferinta fizica. Dl Paler a iubit viata si a avut oroare de teroare, neavand vocatie de martir. A recunoscut ca in fata suferintelor fizice este slab si las. Dar cati dintre noi nu suntem? Cartea ar trebui citita de toti cei care l-au acuzat pe Dl Paler de afinitati cu regimul comunist, pe care i-as intreba in ce masura ar fi fost ei in stare sa indure tortura. Iata ce spune Dl Paler in “Convorbiri cu Octavian Paler”: “Daca n-ai experimentat infruntarea terorii, e mai prudent sa nu faci caz de eroism. E ceea ce m-a impiedicat sa-i judec in vreun fel pe cei care au trecut prin puscarie. Am auzit ca Ion Caraion, de doua ori condamnat la moarte, a fost batut cu o bara de fier peste piept. Si ca lui Ivasiuc i-au zburat toti dintii. Pai nu e o necuviinta sa ne dam noi cu parerea despre compromisurile lor?”
Fragmentele urmatoare din “Apararea lui Galilei” vin in sprijinul ideii de mai sus, recunoscuta in repetate randuri si de catre Dl Paler:
„Lumea zice că n-ai fost la înălţime, Galilei.
― Pot fi la înălţime când n-ai de ales?
― Aveai de ales.
― Între rug şi viaţă?
― Nu poţi tăgădui că unii au avut forţa să aleagă rugul.
― Nu tăgăduiesc, dar nu cred că e normal să fii pus în situaţia de a dovedi că ai o asemenea forţă. Crezi că, dacă eu n-am avut-o, merit să fiu dispreţuit?”
„Şi nu văd de ce mi-ar fi ruşine să recunosc că mi-e, cu adevărat, frică de moarte şi că iubesc cerurile acestea de vară atât de mult încât mă tem să le pierd… De fapt, în loc de “frică” ar trebui să vorbesc despre “iubire”. Atunci totul ar deveni, poate, mai limpede sau, cel puţin, vei înţelege că-ţi vorbesc fără urmă de ipocrizie. În fiecare clipă pământul ne spune acelaşi lucru, că moartea e lipsită de duioşie. Şi, dacă reuşim să pricepem acest limbaj, rugurile n-au niciodată dreptate.”
„Sunt recunoscător că exist şi disperat că va veni o vară în care nu voi mai putea să urmăresc cum înnegreşte lumina chiparoşii la amiază, nu e firesc la vârsta mea? Mă doare tot ce iubesc acum, pentru că presimt în orice frumuseţe sfârşitul, dar poate că aşa arată adevărata iubire. Bucură-te de acest dar vremelnic, strigă o voce în mine. Căci nu există decât daruri vremelnice. De unde venim? Unde ne ducem? Nu ne ducem nicăieri. Totul este aici. Ce se întâmplă aici.”
necesare si bivenite precizari, Doamna Roduca Neamtu!
[eu am descoperit acest blog de curind, dar opera sau cartile si chiar bucuria inbtilnirii ‘pe viu’ cu O Paler, cu mult inainte de a fi ajuns Domnia Sa sa fie ‘plimbat’ prin blogosfera, lucru, in sine, laudabil, de altfel ]
A IUBI VIATA POATE,NU E UN DELICT ATAT DE MARE ,CHIAR DACA AI OFENSAT ADEVARUL.